Turkse vlag in het want - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu Turkse vlag in het want - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu

Turkse vlag in het want

Door: Harold

Blijf op de hoogte en volg Harold

02 Oktober 2010 | Griekenland, Athene

De Griekse vlag gaat over enkele dagen weer verruild worden voor de Turkse. Aansluitend op het vorige verhaal van Natas gaan we door naar Ios. Met veel wind binnengelopen en daar uiteindelijk een aantal dagen blijven liggen. Veel wind en zowaar, een paar spatters regen. Met een onrustige zee, op naar Santorini. Wat een geweldige ervaring om met je eigen schip door de vulkaan krater te varen. Bijzonder ook wanneer je weet dat er hele steden verdwenen zijn na de enorme vulkaanuitbarsting in 1500 voor Chr. wat een tsunami veroorzaakte met een golf van 210 meter hoog, welke in kreta nog een hoogte van 70 meter had. Verdere details zal ik besparen maar er bleef dus werkelijk niets van over. De foto's welke in de boekjes staan zijn duidelijk niet gemaakt van de hoofdstad Thira. Erg touristisch en weinig authentiek. We hebben er een auto gehuurd en zijn doorgereden naar Ia. Dit is echt geweldig. Inderdaad de huisjes wit gekalkt en de kozijnen en deuren allemaal azuur blauw. De marina is weer één van de vele gesubsidieerde projecten door de EU, maar er is nauwelijks plaats voor zeilboten. De vissers varen er wel bij. Vanuit Santorini naar Amorgos. 43 mijl in 6 uur zeilen. Op en top genieten dus. Ook daar weer een aantal dagen gelegen en het nodige bekeken, maar zo'n mooie chora, ( oude stad), als op Folegandros en Serifos hebben we nog niet weer gezien. Daarna door naar Astipálaia. We zijn daar nu al 3 keer geweest maar weer nieuwe dingen gezien met een zeer indrukwekkend kasteel boven op de rotsen. Heerlijk gezwommen, gegeten en gedronken en weer verder na twee dagen. We werden nl voor ons gevoel achtervolgt door een Frans en een Nw- Zeelands stel. Meestal kom je elkaar nog wel eens tegen maar na elkaar 5 keer gezien en gesproken te hebben raakt de gesprekstof iet wat uitgeput. Wel hebben we mensen getroffen uit de Shetlands. EN..... Het verhaal dat de Noordzee triangel niet meet welkom is in Larwick omdat ondergetekende daarvoor verantwoordelijk was, is een fabeltje. Het heeft niets te maken met het feit dat ik tijdens het zingen, als de klok van Arnemuiden, de klok in het stadhuis welke 100 jaar niet gebruikt was weer in volle glorie liet mee bellen. Voor de geïnteresseerden onder ons, als je mij er naar vraagt zal ik de ware toedracht vertellen. Maar goed, erg leuke mensen met twee dochters van 5 en 7 jaar, waar Sil heerlijk mee heeft kunnen spelen. We hadden elkaar getroffen op Aegina en nu, vlak voor de Turkse kust komen we elkaar weer tegen. We zijn een aantal dagen met elkaar opgetrokken vanaf Amorgos, Astipálaia, Nisiros en nu dan Simi. Morgenochtend vertrekken zij naar Cypres. 280 mijl non stop. En nu maar hopen dat ze een goede wind hebben, anders is het een eind moteren. Morgen gaan we een scooter huren en maandag een aantal dingen regelen voor vertrek naar Turkije. Kortom, de cycladen en de dodecanese met al zijn pracht en geschiedenis hebben we goed kunnen zien en bewonderen. Het gevoel van het onderweg zijn is weer terug. De Ionian was ook geweldig en een perfect gebied om te charteren. De bemanning van Sam wenst iedereen een prettig weekend en tot een volgend schrijfs.

• 03 Oktober 2010 - 04:33

Henk Postma:

hallo lieve vrienden,
    wat een mooie plaatjes blij te lezen dat het jullie nog steeds naar het zin hebben, wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen met dat slechte weer daar. Hier verder alles goed.....
    dikke kus voor natas en een knuffel voor de kleine zeeman en voor jou...................

GRT henk

• 03 Oktober 2010 - 08:30

Erna :

Wederom heerlijk, de foto's ook, wie maakt die van Sam vanaf de wal? Mooi om het schip in actie te zien, vanaf een afstandje! Vind de foto van de windmolens prachtig, zeg nou eerlijk dat is wel een ander gezicht dan die grote energie opwekkende in ons land! 'k stuur jullie een paar foto's van mien schattie die sinds vrijdag bij me woont. Geniet nog even van al het moois! Dikke kus voor jullie XXX

• 04 Oktober 2010 - 12:36

Esther Musch:

hey zeiltoppers, alles goed? ik alweer flink aan de bak (na mn weekje er nog even tussenuit op de boot in het ozoooo mooie Griekenland) jaja, de tijd gaat hard zullen we maar zeggen. Wanneer komen jullie terug? geniet er nog maar lekker van....ik ga zo een vergadering in bleeeeeeeeee. groetjes en een dikke zoen voor jullie alle drie.

• 06 Oktober 2010 - 13:01

Jan Boer:

Lieve alle drie,

Het is al weer een tijd geleden,27 augustus jl.,dat ik jullie een berichtje stuurde. Een dag voor onze trip naar de kust bij Perpignan en de Pyreneen. ( Roussilon)Afgelopen week zijn we weer thuis gekomen, terug kijkend op een mooie vakantie, leuke belevenissen en de koude en natte septembermaand in Nederland hebben ontlopen. Deze week is het mooi nazomer weer wat ook nog even aanhoud volgens de berichten.

Trouwens, jullie thuiskomst is al over 3 weken!En dan is dit sprookje voorlopig ten einde en blijven de herinneringen van de afgelopen anderhalf jaar voor de rest van je leven. Maar wie weet, komen er in de toekomst weer neiuwe ervaringen in andere gebieden bij. En met al het mooie fotomateriaal incluis jullie enthousiasme zijn er best lezingen mogenlijk,(o.a.bij zeilverenigingen), over het zeilen in Kroatie, Albanie,Corfu, Griekenland en Turkije.
    Jullie hebben in een van de mooiste zeil en vaargebieden van Europa vertoefd.

Gisteren, 5 oktober, kwam er een anzichtkaart binnen vanaf Ios. Deze was door Natascha gedateerd op 20-9-10, afgestempeld op 28-09-10 en door ons dus ontvangen op 05-10-10. Je schrijft op de kaart o.a."het is hier schitterend en komen hier zeker terug". Maar al de eilandjes op de kaart zijn kaal en ik zie weinig tot geen bomen. Dit moet je mij uitleggen als jullie terug zijn. Het fotometeriaal bij de reisverslagen vond ik mooier qua landschappen.

Afijn, het politieke landschap in Nederland wordt er ook niet mooier op. Ik vind deze overgang niet onaardig, echter niet passend in het kader van het reisverslag, welke ik iedere keer weer een genoegen vond om te lezen en mee te genieten van jullie ervaringen tijdens de reis. Misschien is dit jullie laatste verslag en daarom bedank ik jullie voor het lees - en kijkplezier,in de afgelopen anderhalf jaar.
    Ik zie er naar uit om jullie alledrie weer in levende te begroeten.

Groeten en een dikke kus....

• 09 Oktober 2010 - 10:30

Marije:

Dit keer kon het verhaal met iets minder jaloezie gelezen worden.. De familie Mulder is weer terug op Nederlandse bodem na een heerlijk zonnige vakantie in Egypte dus hopelijk blijft het kleurtje nog een paar weken zitten zodat we niet zo afsteken bij jullie bruine koppen!

• 13 Oktober 2010 - 14:30

Lon:

Godtegodtegod,wat een ellende moeten jullie toch allemaal meemaken!!!Ik vind het persoonlijk nu wel genoeg met dat internationale gedoe van jullie...,KOM ALS DE WIEDEWEERGA NU MAAR EENS CULTUUR SNUIVEN IN HOLLAND,ANDERS WORDEN JULLIE ECHT ALLOCHTONEN,DIE EEN VERBLIJFSVERGUNNING MOETEN AANVRAGEN INCLUSIEF EEN INBURGERINGSCURSUS...HOE GA IK MET VRIENDEN OM!!#@!!%Oke,oke...mmm we missen jullie gewoon!!!Genoeg gemopperd,want wat ziene mijn oog....,het briggie van Jan(by the way ook van die Internationale,die all over the world gaan;en terecht!!!,familie "everywhere" is coming home!!Jippie!!Lieve schatten,een goede en bovenal veilige terugreis gewenst.Iedereen zal jullie met open armen ontvangen!!!Ga deze site verlaten,dikke knuffel en donders veel liefs van ons Nationaal Gezinnetje haha.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX