golf van Patras en Cycladen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu golf van Patras en Cycladen - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu

golf van Patras en Cycladen

Door: Natascha

Blijf op de hoogte en volg Harold

21 September 2010 | Griekenland, Athene

Daar zijn we weer,eindelijk weer stroom dus nu maar even de site bijwerken. Na een aantal weken te hebben gezeild in de Ionian hadden we wel weer zin een route te maken en weer nieuwe bestemmingen te zien. We zijn in de Ionian onze zeilvrienden uit Monaco tegen gekomen en het was weer leuk om elkaar te zien. In Turkije zijn we elkaar vorig jaar tegen gekomen en we wisten dat we ongeveer de zelfde tijd in de Ionian zouden zijn. We hadden veel bij te kletsen. Zij hebben besloten hun reis nog te verlengen en gaan overwinteren op Malta. Ze geven hun acht jarige dochter les aan boord. Dus wie weet kunnen wij latr met Sil toch nog een reis maken. Alhoewel het veel dicipline vergt om jekinderen les te geven aan boord. Na een afscheidsetentje metde mensen die we allemaal hebben leren kennen zijn we de volgende dag vertrokken. We zijn eerst met Anton en Norma door de golf van Patras gevaren, dan door het kanaal van Korinth en zij hebben de boot in Aegina achter gelaten om naar huis te gaan. We hebben heerlijke stukken kunnen zeilen en weer prachtige ankerplekken en plaatsjes gezien. Vooral het havenstadje Navpaktos was heel mooi.Er kunnen maar een paar boten liggen, dus je moet net geluk hebben. En lieten we dat nu net hebben. In Messalonghi, waar we de avond ervoor lagen, kwam net een vissersboot binnen, en we zijn 's morgens weg gevaren met verse vis aan boord en hebben dat op de kade in Navpaktos op de barbeque gelegd. Het kanaal door varen is ook voor de tweede keer weer spectaculair om te zien. Het is ongeloofelijk hoe hoog en smal het kanaal is en dat het helemaal met de hand uitgegraven is. In Aegina hebben we de boot weer helemaal klaar gemaakt voor vertrek. Laatste keer met Anton en Norma gegeten en Sil moest weer afscheid nemen van "opa en oma". We zijn eerst naar Poros gevaren en van daaruit naar Serifos. We hadden een lekker windje en hebben 63 mijl in 9 uur gevaren. Dat is een gemiddelde van 7 knopen en dat schiet lekker op. Het was ook weer heerlijk om een stuk te zeilen en waren dan ook erg blij, dat we de beslissing om weer een route te gaan zeilen, hebben genomen. We hebben nu meer tijd om de Cycladen door te gaan en willen nu ook graag naar het mooie Santorini. Het is een hele overgang van de lieflijke groene eilanden in de Ionian naar de ruige en kale eilanden in de Cycladen. Griekenland heeft zoveel verschillende gezichten In de Cycladen zijn nog veel eilanden die niet verpest zijn door de touristen en je komt ook hier nog de ezeltjes tegen in de oude stadjes, chora genoemd. Deze stadjes liggen boven op een berg om de mensen vroeger te beschermen tegen alle soorten van overheersers die deze eilanden hebben gehad.We hebben besloten dat we hier zeker weer terug willen komen. Met boot, of zonder boot. Folegandros is ook een eiland die zeker in je gedachten blijft. Aan de ene kant de middeleeuwse straatjes, de gewitte plaveien, de gewitte huizen met hun bogen, trappen en houten balkons, en aan de andere kant een enorme rots, die 200 meter hoog uit de zee oprijst. Op de rand van deze rots, hoog boven de afgrond is deze Chora gebouwd. We wilden hier nog wel wat langer blijven, maar er was veel wind voorspelt voor de komende dagen en het kleine haventje is geen goede shelter voor de wind die voorspeld is. Aangezien de wind onze reis bepaald zijn we de volgende dag weer uitgevaren, met de koelkast vol verse tonijn. De boot die naast ons kwam te liggen, had net 's middags 2 grote tonijnen gevangen, en zij vroegen of we ook zin hadden in verse tonijn. Gelukkig werd hij wel voor ons schoon gemaakt en hebben ze als dank voor alle vissen eeen flesje wijn gegeven. Dat word dus de komende dagen tonijn eten. Ik heb ook maar wat in de vriezer gedaan. We liggen nu in de haven van het eiland Ios en gaan overmorgen naar het mooie Santorini. Nog even een leuke mededeling, het isnog steeds 30 graden en geen regen. O, ik zal even aan Sil gaan uitleggen wat regen is, wanthij kan zich dat niet meer herinneren.

veel liefs

bemannning Sam

• 21 September 2010 - 11:43

Erna :

Hi Slagterties, wat fijn om weer even van jullie te horen, ben zo benieuwd naar Santorini, daar zaten we altijd over te mijmeren, weet je nog Tassie? We hebben geen foto's ontvangen deze keer, is de camera stuk? of zat jullie haar niet goed, met al die wind? Wel veel foto's maken van Santorini hoor? En van jullie gebruinde lijven, hoofden, en avonturen natuurlijk! Willen jullie ook nog even weten hoe het weer in Nederland is? ;-) komt 'ie: 't wordt morgen prachtig zonnig en een echte nazomer dag!! kunnen we ons nu al op verheugen, na ongeveer 4 weken alleen maar regen! Hele dikke kus en tot heel gauw!!

• 22 September 2010 - 18:01

Joyce En Ronald:

Even een kort berichtje vanuit Hardenberg; Weer even kunnen wegzwijmelen bij jullie verhalen/ foto's. We vinden het fijn dat het goed met jullie gaat. Hier in NL ook alles oké! X Joyce en Ronald

• 25 September 2010 - 13:27

Pappa En Mamma.:

Dag lieve 3,net terug uit Oude Mirdum is het eerste wat we deden of er een berichtje van jullie zou zijn en zie daar: een verslag en prachtige foto.s. We genieten seer volop.Het was ook alweer een tijdje geleden dat we wat hoorden on zagen. Iedere keer als we foto.s van Sil zien zeggen we : "wat wordt hij al groot".Ik zal gauw een mail sturen met wat uitgebreidere verhalen.Nu alvast een dikke knuffelxxxxxxxxxxxx

• 26 September 2010 - 17:58

Lies Ekkel:

ben die verhalen van jullie helemaal zat.dat gezeur over t mooie weer, lekkere visjes, wijntjes, dorpjes,en baaitjes! en dan ook nog afvragen wat ook alweer regen is???? pffff.. kom maar terug naar denvelde..dan hoef je t sil niet meer uit te leggen!haha...

im singing in the rain.. just singing in the rain..what a glorious feeling...im happy again... :):):)

liefs mij.. XXX

• 28 September 2010 - 07:18

Lenard & Monique :

Hi bemanning Sam. Hoogzwanger,thuis met de kachel aan zwijmel ik weg bij jullie foto's en belevenissen. Geweldig om te lezen maar vooral toch ook wel een tikkeltje jaloers bij wat ik allemaal lees en zie. :-) Ongelooflijk om te zien hoe groot Sil wordt.
    Ik waggel nog even een paar weekies door. En hou jullie op de hoogte.
    Liefs, Lenard & Monique