Beetje lang verhaal? - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu Beetje lang verhaal? - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Harold Slagter - WaarBenJij.nu

Beetje lang verhaal?

Door: Harold

Blijf op de hoogte en volg Harold

15 Juli 2010 | Griekenland, Athene

Peleponeses,

Allereerst ons nieuwe nummer voor Griekenland. 00306972667143

We zijn inmiddels ruim een week onderweg en zijn aangekomen in, wat men noemt, de derde vinger vanuit het oosten gezien. De reis verloopt tot op heden voorspoedig. We moeten niet te laat in de morgen weg omdat er in de middag veel wind komt. Daar komt bij dat er de afgelopen dagen twee fronten gepasseerd zijn vanuit noord- oost Turkije en een front vanuit de Balkan. Hier kwam erg veel wind uit maar wij zaten er precies tussen in waardoor het relatief rustig bleef. We zijn vanuit Poros naar Hydra, N. Dhókos, Porto Khèli, Návplion, Tiros, Kiparissi, Monemvasia, Ak. Frangos, Porto Káyio, Limeni, Koróni naar Finakkounda gevaren. Hydra is een geweldig stadje maar erg druk. Heel authentiek waar geen auto’s rijden en alles nog gedaan wordt met paard en wagen. In de haven lagen we drie rijen dik en was het erg warm. Heerlijk om daarna weer in een baai te liggen. Lekker rustig en in het water jumpen wanneer je wilt. In Nàvplion ruzie gehad met de port police omdat we moesten verkassen omdat er een groot passagiers schip moest komen te liggen. Na het behoorlijk op de spits gedreven te hebben wilden ze alle pappieren zien en spraken ze geen Engels meer. Uiteindelijk toch maar verlegt om vervolgens tijdens het verleggen in noodweer te komen met hevige wind en omweer. Wel weer lekker het dek kunnen schrobben en de volgende ochtend merkten we dat het passagiers schip buiten lag afgemeerd en de mensen met kleine bootjes naar de wal werden gebracht. Veel tumult om niets dus. Het zijn echte haantjes in Griekenland maar ze staan niet onder de politie en kunnen je net zo goed vast zetten en je schip aan de ketting leggen. We hebben in Eagina een echtpaar ontmoet met een dochtertje van 4 jaar waar Sil veel mee gespeeld heeft. We hebben 4 keer afscheidt genomen want we kwamen elkaar iedere keer weer tegen. Hij Engels en zij Duits en Nerissa spreekt al 3 talen. Hij heeft ook redelijk veel voor Rod Heikel kunnen betekenen welke de pilots schrijft en detail zeekaarten maakt. Samen met Julian hebben we in Kiparissi een oudere vrouw gered van de verdrinking dood. Ze lag op haar buik in het water toen we met Sil en Nerissa aan het zwemmen waren. We werden gewaarschuwd door een man welke haar zag drijven maar zelf niet het water in durfde om haar te redden. Het is wel een vreemd idee, want je weet niet of ze nog leeft natuurlijk en als je haar beet pakt heb je voor hetzelfde geld een lijk in je armen. Gelukkig waren we er vroeg bij en toen we haar omdraaiden liep er water en speeksel uit haar mond. Ze was in een coma en dit heeft waarschijnlijk er toe bij gedragen dat ze niet al te veel water had binnen gekregen. Na haar op de kant gebracht te hebben kwam ze weer bij kennis en rochelde het meeste water uit haar longen. Na een kwartier hebben we haar op een stoel verplaatst naar een binnen tuin en zijn we weer vertrokken. De dag erop hoorden we van Julian dat de vrouw ons erg dankbaar was maar dat haar zoon en dochter welke er nu ook waren deden of er niets was gebeurt. Typisch Grieks omdat ze altijd bang zijn dat je er geld voor gaat vragen of id. Idioot natuurlijk. Ze is dezelfde dag nog overgebracht naar het ziekenhuis in Athene en ze maakt het goed. En zo kwamen we Julian, Renate en Nerissa nog een aantal keren tegen. Leuk voor Sil en bijzondere mensen waar we veel van gehoord hebben, hoe te zeilen in dit gebied met goede shelters en havens met de heersende winden. Daarna door naar Kastro wat erg op een Noords fjord lijkt wanneer je daar binnen vaart. En voetbal gekeken natuurlijk. We hebben geen wedstrijd van het Ned elftal gemist. Moemvasia is een prachtige stad met een overvloed aan schildpadden. Ook de moeite waard. We zijn vanuit Monemvasia ’s nachts vertrokken omdat we de volgende ochtend tegen de heersende winden in, op tijd d eerste vinger gerond wilden hebben. Het was weer een prachtige zonsopkomst en we zijn uitgezwaaid door de schildpadden. Onderweg komen we er af en toe nog één tegen. Het blijft wonderlijk om te zien hoe deze dieren, welke vaak heel oud zijn, door de eeuwen heen hebben weten te overleven. Af en toe zie je er één met anti fouling op zijn schild want ze botsen ook zo maar tegen je onder water schip. Dolfijnen zien we nog wel maar helaas niet zoveel als vorig seizoen. Rond de Peleponeses zijn een aantal prachtige zandstranden wat je hier niet veel ziet. Maar in Frangos Bay is het waanzinnig. Helaas stond er teveel wind om ’s avonds op het strand te bbq- en. Ik heb deze nacht ankerwacht gehouden en van Erno begreep ik dat hij ook weinig geslapen had die nacht. Wel een plek om te onthouden. Porto Kayio is een plaatsje waar de opnames gemaakt zijn voor de film “the highlander”. Heel bijzonder landschap. Doet een beetje Schots aan. De dag erop een tocht van 55 mijl omdat de geplande bestemming geen goede overnachtingplaats was. Wel hebben we het laatste stuk heerlijk kunnen zeilen. Zie foto’s. Van Koroni, waar we de finale gezien hebben, naar Finakounda. Vanmiddag gaan we naar zo’n strandje waar Sil heerlijk kan spelen. Gisteravond de finale gezien van Nederland- Spanje. Erg jammer maar het is niet anders. We hebben alle wedstrijden kunnen zien maar misten wel de sfeer welke er in Nederland is op zo’n moment. Verder gaat het goed met Erno en Anneke. Ik heb ze inmiddels manoeuvre lessen gegeven welke goed zijn aangeslagen. Zo zijn er al meerdere mensen geweest welke gevraagd hebben en dat is natuurlijk geen probleem. Verder speel je aan de kades vaak voor haven meester en ben je druk met het aannemen van lijnen en instructies geven. Wel minder dan eerder omdat je anders ook nog verantwoordelijk gehouden kunt worden wanneer ze schade varen. Het is absoluut de moeite waard om de Peleponeses te ronden maar om te charteren plaats ik mijn vraag tekens. Vrij grote afstanden met weinig uitwijk havens en vrij veel wind. Dus dat weten we dan ook weer. De baaien welke we gevonden en gelegen hebben zijn prachtig en wat is er dan geweldiger om een verse vis van een plaatselijke visser te kunnen kopen en ’s avonds op de grill te kunnen leggen. That’s life!!. We wensen iedereen een geweldige vakantie toe en wij houden jullie weer op de hoogte.

Voor zeilen met Ali op zijn Turkse gulet: www.edenyachts.com
Voor flottielje met Bram en Bea: www.b-b-yachting.nl

Groeten, Natascha, Sil en Harold

• 15 Juli 2010 - 07:42

Papa En Mama Slagter:

Dag lieverds, Harold zei gisteravond :er komt een nieuw bericht met foto.s :en wat doe je dan zo gauw mogelijk kijken en ja hoor !Wat prachtig we genieten iedere keer weer. H et verslag gaan we nog weer lezen ,maar dit was onze eerste reactie. Ik vind het wel geweldig dat je een vrouw gered hebt zo zie je maar overal kun je goede daden doen!Voor nu, een fijne dag en vorr alledrei een dikke knuffel xxxxxxxxxxxxxxp.en m.

• 15 Juli 2010 - 07:47

Marije:

Net als bij het vorige verhaal dacht ik vanochtend: 'zal er al weer een verhaal van de wereldreizigers op de site staat?' En ja hoor!

Ik had jullie laatst nog een berichtje gestuurd maar waarschijnlijk naar het verkeerde nummer. We hebben jullie gemist bij het feestje van pap en mam maar er komen nog vele feestjes waar jullie zeker bij zullen zijn! Ik moet nog 1,5 week werken en dan heb ik ook weer heerlijk 4,5 week vakantie. Goede vooruitzichten hier dus.

Een dikke kus voor jullie drie en blijf genieten!!

• 15 Juli 2010 - 08:31

Lenard & Monique:

Lieve Harold, Natas en Sil. Gelukkig weer even een teken van leven. :-) Ziet er heerlijk uit de foto's. Genieten. En weer heerlijk om bij te lezen. En een dame redden wel heel bijzonder. Lenard heeft dezelfde ervaring. Met de rally in Holtheme kwam er een auto te water wat niet helemaal goed ging. Die jongen was ook maar wat blij met Lenard die er achter aan dook. Dat laat veel indruk achter.
    Hier een heerlijke tropische zomer. Wat ook echt genieten is. Fijn om weer wat van jullie te lezen.Blijf genieten!!!!

Hug,
    Lenard & Monique

• 15 Juli 2010 - 08:34

Jan:

Ik hoop dat die vieze bruine kleur wel een beetje van jullie koppen is, wanneer jullie thuiskomen.

• 15 Juli 2010 - 08:52

Anita Van Amstel:

Hallo,reizigers.Ik lees vanaf het begin jullie verslagen en stuur nu ook maar eens een reactie! Wat zou mijn vader, net als ik nu weer doe,genoten hebben van jullie fantastische reis, de verslagen en foto"s. Alle goeds voor jullie !!! liefs Anita

• 15 Juli 2010 - 14:42

Liesbeth Slagter:

Lang verhaal??
    Valt best mee, toch?!
    Erg leuk om te lezen, en ik moet je zeggen dat ik het ook wel tijd vond worden, haha
    Voor ons begint volgende week de vakantie, ben ook wel toe aan wat zon.... hihi
    Spain here we comeeeeeeee!

X

• 15 Juli 2010 - 20:42

Ellen Verhagen:

Hey troubadour (van 32 jaar geleden), hier juffrouw Roselaer. Weet je het nog? Wat geweldig dat jullie zo'n mooie reis maken met z'n 3en. Ik herkende je bijna niet, ik hoop dat het goed met je gaat, maar dat kan niet missen als ik de foto's zie en de reisverslagen lees. Met een paar andere meiden uit de klas van De Anjelier, Annemarie, Harmieke en Jannette, zijn we adressen aan het verzamelen voor het organiseren van een reunie, ergens volgend jaar zal dat worden. Ik ben al lang blij dat ik je gevonden heb en hou je op de hoogte.
    Groeten, Ellen

• 15 Juli 2010 - 22:52

Femmy Uit Pesse:

Wat beleven jullie veel! Wat een boeiend verslag en wat een interessante foto's !!!!
    Leuk en gezellig om te lezen...
    Alweer ruim een maand varen wij samen op ons bootje van 6 meter de "Tinkerbelle" over de Nederlandse wateren. (Philip doet dat alleen vanaf half maart tot eind oktobe met af en toe een paar dagen thuis...en ik stap zo begin juni aan boord tot half augustus...)Vanuit Zwartsluis eerst naar Schiermonnikoog tot Zeeland waarnaar we nu onderweg zijn. Op Urk was het vanochtend windkracht 7. Teveel voor ons om naar Enkhuizen te gaan, daarom ben ik even per bus naar huis gegaan om een nachtje thuis te gaan slapen..
    groetjes voor jullie samen met veel zeilplezier.....
    Femmy

• 16 Juli 2010 - 09:42

Erna :

Hi altezaam,

wederom heerlijk! de heroische verhalen, de fantastische foto's, (met z'n drieen op de scooter, Sil met z'n vrientie..) enorm mooi, Hydra trekt door de foto al enorm aan, laat staan als je de geuren, kleuren, belevenissen die jullie hebben ervaart.

Er is een octopus die de uitslagen van de WK voorspelde hij heet Paul en had 100% score! zo ook met NL-Spanje: 'k hoor wel als jullie voor hem een lekker recept willen voor op de BBQ'..

Geniet ze! Wij gaan naar het prachtige Italie.. La vita e Bella XXX

• 16 Juli 2010 - 12:19

Stefanie:

Hallo lieve 3!
    Ik heb even de gemakkelijkste weg gekozen en eerst de foto's bekeken, het weekend kom ik wel weer aan jullie verslagje toe... Het schrijven gaat jullie steeds beter af, jeetje, jullie weten niet van ophouden...hahahah
    Wat een geweldige foto's! Heerlijk om mee te genieten hoor, als ik mijn laptop mee naar buiten neem en de foto's bekijk voel ik de hitte en waan ik me bij jullie in Griekenland! Zo heb ik ook een beetje vakantie. Nog maar twee weekjes werken en dan 3 weken vrij.Echt nodig heb ik het niet hoor, ben nog steeds ontspannen na mijn zeiltripje bij jullie in Turky (en nog steeds bruin!).
    Lieve 3, lieve toppers, lekker genieten en een dikke kus van ons!
    Kuskuskuskuskus

• 17 Juli 2010 - 14:26

Jan Boer:

Lieve Natascha,Harold en Sil,

Leuk om op deze wijze door jullie op de hoogte te worden gehouden. het lijkt wel een stripverhaal met fotos. Ook dit verhaal is, naast de reisinformatie, uit het leven gegrepen. Het wel en wee in de havens, de houding van de plaatselijke politie, de vriendschappen onderweg, en als toppunt van dit verslag een leven reddende aktie!
    Myrna en ik kijken weer uit naar de volgende.En Harold, wees niet al te bang dat deze verslagen te lang worden.
    Wat ik ook lees is, dat het zeilen en de bijbehorende maneuvres jullie steeds makkelijker afgaan. en tegen de tijd, dat dit avontuur verleden tijd wordt heeft Sam geen geheimen meer voor jullie.

Wij hebben de caravan weer ingepakt voor een dag of 10 met Hugo naar een camping in Blaricum en van daaruit allerlei trips zoals bijvoorbeeld Aviodome in Almere, Amststerdam, een rondvaart, fietsen en vissen etc. Dat houdt Sil nog te goed, teminste als hij met ons mee wil. Hoe gaat het met hem? Ontwikkeld hij nog meer eigen ideen?
    Lieve drie, ik help mama even mee de fietsen er op de dissel te zetten. en over een half uur gaan we bij Steef eten.

Myrna en ik wensen jullie een behouden vaart en heel veel belevenissen.

• 22 Juli 2010 - 13:47

Ger Pesman:

Hey sailors,
    Wat een toeval dat we jullie zagen in Fiskardo en jammer dat jullie net weggingen. Ik heb nog even de auto en caravan geparkeerd en teruggelopen naar de haven, maar jullie voeren net om de bocht.
    Fijne reis nog en wie weet tot waar
    Groeten Ger en Mieke

• 24 Juli 2010 - 11:55

De Boskampies:

Excuses,de tijd vliegt donderwetter zo voorbij!!!Allereerst..,wat gaaf om jullie zo te zien genieten en jullie koppies weer even te kunnen zien!Wij zijn aan het aftellen naar onze vakantie,nml.de eerste drie weken van augustus.Planning is weer helemaal omgegooid(ach,welke planning!!???!!),daar madammeke het motorrijden onder de knie probeert te krijgen.Theorie-examen in aug.en ik maak de wegen in het Sallandse land onveilig!!Wat een luxe-problemen toch allemaal weer.Eerste week van vakantie pakken we de schoorsteen aan,die lekte nml.Vliegvakantie laten we even voor wat het is,Marcel en ik zien wel waar de auto ons brengt.
    Lars is net een week naar Londen geweest met school en heeft een baantje bij Appie Happie te Diepeveen!Bere naar zijn zin.
    Zeg Boerie,staat je goed man zo'n Willempie-helm.Zo Sil,womennizer dat jij daar bent,pappa en mamma zouden binnenlopen als zij kijk-en luistergeld voor jou innen haha.Wat een knapie ben je toch.Lieve drie,we missen jullie!Heel veel liefs van deze drie en in gedachten een warme omhelzing en dikke kus XXX.Ciao.

• 26 Juli 2010 - 20:21

Sander:

Hallo Travellers,wel een lang verhaal?... toch blijft het boeiend om te lezen, een mens maakt wat mee, tijdens de vakantie ..een heldendaad verricht, grote klasse!! ik zal Meulman vragen je een lintje op te spelden bij terugkomst, groeten en blijf vooral doorgaan met genieten. Groeten Sander

• 03 Augustus 2010 - 12:38

OmaSlagter,:

Dag lieve Sil, wat was het leuk om jouw stemmetje even te horen!En wat hoorden we van mamma :dat jij al aan het snorkelen bent!Hoe vind je dat,zie je veel visjes?Pappa en mamma vinden het natuurlijk ook prachtig dat jij dat al kunt!Opa en Oma hebben zaterdag hele grote boten gezien in Stavoren,{pappa en mamma weten wel wat skutsje silen is)dat was ook heel mooi,er was heel veel wind,dus ze gingen helemaal scheef.Ik denk dat jij dat ook wel heel mooi gevonden zou hebben,nou,wie weet gaan we volgend jaar samen kijken,wat zouden we dat leuk vinden!Heb je nog steeds aardige vriendjes of vriendinnetjes om te spelen?Over een poosje kom je weer gezellig met de trein spelen he.Lieve schat een dikke knuffel van opa en oma.