Albanië/ Corfu - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Harold Slagter - WaarBenJij.nu Albanië/ Corfu - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Harold Slagter - WaarBenJij.nu

Albanië/ Corfu

Door: Harold

Blijf op de hoogte en volg Harold

05 Augustus 2009 | Kroatië, Zagreb

ALBANIË/ CORFU

Vorige week was het dan zover. De Raymarine apparatuur was vervangen en we konden vertrekken vanuit Dubrovnik. De avond voor vertrek de marina verlaten om voor anker te gaan wanneer we op tijd wilden uitklaren. Nog even contact gehad met Jan en Jeannette omdat die de maandag in Corfu wilden zijn. Jan vond een vlucht vanuit Munster waardoor ze dinsdagmorgen vroeg aan zouden komen en dat gaf ons iets meer speling. Om 11.00 uur vertrokken, wetende dat we een tussenstop konden maken in Albanië. De reis is goed verlopen en de nacht doorzeilen was weer een fantastische ervaring. Natascha vond het iets minder omdat ze zo weinig kon zien. Dit schijnt wel vaker ’s nachts het geval te zijn. Er was veel “verkeer”om ons heen en dan is een radar wel een uitkomst. We wilden in eerste instantie naar Durres, maar daar zouden we dan rond 02.00 uur aankomen. Dan door naar Vlorë, marina Orikum. Al met al zo’n 130 mijl gevaren. Een mooie haven met alle voorzieningen met westerse prijzen. Alle havens zijn gefinancierd door Italianen welke waarschijnlijk op deze manier hun criminele geld kwijt kunnen. Het vreemde is dat zo’n beetje iedereen het ons afraadde om via Albanië te gaan. De Italianen gaan via Bari, naar beneden en dan naar Corfu. De overigen gaan rechtstreeks en ver genoeg buiten de territoriale wateren. Wij vonden het wel een ervaring om het land aan te doen. Daar aangekomen bleek dat ik met de taxi naar Vlorë moest om in te klaren. Laat in de avond was ik weer terug maar door zo’n rit, 25 km, krijg je meteen een indruk van het land en de mensen. De mensen erg vriendelijk en de kust vonden we al prachtig, maar het binnenland is zeker zo mooi. De volgende dag daar gebleven om een beetje bij te komen en met een taxi het binnenland in. Het zeker de moeite waard om het land per camper of caravan aan te doen en te genieten van de, relatief, ongerepte natuur en de vriendelijkheid van de mensen. Neem wel een boekje, Hoe en Wat mee, want ze spreken nog Engels of Duits. Gebarentaal kan ook. ’s Avonds met de taxi naar Vlorë en daar heerlijk vis gegeten bij een restaurant waarbij we uitzicht hadden over de baai en de stad. Erg leuk allemaal. De volgende dag zou het rustig weer worden dus mooi voor ons, om te vertrekken. De eerste 5 mijl stond er ook relatief weinig wind maar een lange, hoge golfslag van de vorige dag. Een vervelende koers vond Sil. Zeeziek. En daar zat Natascha met Sil spugend in de armen. Terug gaan was een optie maar de koers zou iets anders worden en de wind trok aan waardoor het allemaal wat gunstiger werd. Na anderhalf uur kreeg meneer een beetje meer kleur op zijn gezichtje en kreeg alweer wat praatjes dus het ging de goede kant op. Wij ook, want met deze wind, gem. 20 knp, schoot het lekker op. We hebben dit stuk nog 70 mijl moeten varen. Om 20.00 uur waren we in Gouvia. Op tijd om Jan en Jeannette de volgende ochtend te verwelkomen .

• 05 Augustus 2009 - 07:58

Lenard & Monique:

Leuk om ff weer iets te horen van jullie. Heel veel plezier met Jan en Jeanette.

Liefs Lenard & Monique

• 05 Augustus 2009 - 11:19

Lon:

He luitjes.

Wat een ervaringen zeg!!En Sil...,al weer wat kleur op je wangetjes??Zeg schatten,je kunt wel weer zien wie jullie echte vrienden zijn,want die doen wat zij beloven nml.naar jullie toe komen alla J en J!!maar dit is natuurlijk omdat deze mensen zich vreselijk vervelen en Sil missen!!!(geintje).Hier zijn nml.de plannen gewijzigd en moeten wij het met dit kontact doen!!Tja,het leven zit vol verrassingen!
    Hoop dat Silmatroos de kadootjes leuk vind.Jean kon "ze"nog wel kwijt in haar bagage.Handige Harries...,donders veel plezier en mieters veel succes,dikke kus van Lon en Lars en hart.grt.van Marcel.

• 05 Augustus 2009 - 20:50

Tjits:

hallo schatten,
    geweldig, weer een ervaring rijker. geniet van elkaar. ik stuur nog een sms. tot gauw?!? dikke kus Tjits

• 06 Augustus 2009 - 08:10

Ije:

Gisteren gezellig in Ommen op stap geweest en ik zit al gedouched op de bank met een huis vol slapende mensen. Prima moment om jullie belevenissen te lezen. Heb de foto's van pap en mam inmiddels ook gezien en wat ziet het er allemaal heerlijk uit! Gelukkig wordt het hier ook een prachtige dag met tropische temperaturen dus ik kan jullie verhalen aan vandaag. Vond het ook leuk om jullie vorige week heel even gesproken/gehoord te hebben en helemaal om te horen dat Sil ije zegt! Ik ben als een kind zo blij! Vond ook een heel lief kaartje in de bus dus Sil, moatie, je bent een topper! En die papa en mama van je ook! Geniet lekker verder en tot het volgende verhaal!